تاریخچه هتل سنتی شهسواران اصفهان

تاریخچه هتل سنتی شهسواران ؛ عمارت شهسواران یک عمارت قاجاری با قدمت حدود ۱۵۰ سال است که مالک آن آقای محمدحسین کازرونی، معروف به حاج کاکاحسین یا کاکوحسین، از ملاک و تجار بنام و تأثیرگذار زمانهٔ خود بوده است. ایشان بی‌شک یکی از بزرگ‌مردان عرصه اقتصاد اصفهان بود که پیش از مشروطیت با تأسیس «شرکت اسلامیه و مسعودیه» با هدف ترویج کالاهای وطنی، وارد فعالیت اقتصادی شد. انجمن تجار اصفهان به همت ایشان پایه‌گذاری شد. وی از مؤسسان بانک ملی در اوان مشروطیت بود و در این راه پول‌های زیادی صرف کرد. در دوران مشروطه دومین مرد ثروتمند اصفهان، پس از حاج محمدابراهیم ملک‌التجار بود. حاج محمدحسین کازرونی مردی خیّر، فعال و اجتماعی بود که باعث آبادانی بسیاری در شهر اصفهان شد و در خیابان چهارباغ اصفهان مغازه‌ها و عمارت‌های بسیاری را بنا نمود که پاساژ کازرونیِ فعلی باقی‌ماندهٔ آن است. وی به غیر از شهرتی که در اصفهان داشت، در فرانسه نیز شناخته‌شده بود. آقای کازرونی در اردیبهشت ۱۳۱۱ در ۸۵ سالگی جهان را وداع گفت.

پس از فوت آقای کازرونی این عمارت فاخر به آقای یزدیان واگذار می‌شود. ایشان که تاجر قند و شکر بوده‌اند، سال‌ها در این عمارت سکونت داشتند. پس از فوت آقای یزدیان عمارت خالی از سکنه شده و به مرور زمان در معرض تخریب قرار می‌گیرد تا اینکه توسط مالک بعدی، طی یک دوره ده‌ساله و به دور از چشم نهادهای نظارتی و اجرایی، مرمت غیراصولی می‌شود و بار دیگر در معرض آسیب جدی قرار می‌گیرد.

بالاخره در اسفند ۱۳۹۸ آقای مهدی شهسواریان که از فرهیختگان اصفهانی هستند و ارزش زیادی برای حفظ آثار ملی و میراث فرهنگی ایران عزیزمان قائل هستند، این بنا را خریداری و با کاربری بوتیک هتل مرمت نمودند. مرمت مجدد این بنا به‌دلیل حساسیت بر حفظ اصالت این بنای فاخر حدود دو سال به طول انجامید و در طول مرمت از هنر بهترین مرمتگران اصفهانی استفاده گردید. نوع مرمت این عمارت، از معدود مرمت‌هایی است که در عصر حاضر بسیار با ذوق و دلسوزانه و بدون دخل و تصرف در اصالت و زیبایی بنا صورت گرفته است. در این بنا ضمن ایجاد خدمات رفاهی و استاندارد هتل‌داری ازجمله کافی‌شاپ، رستوران، لابی، لاندری، پارکینگ اختصاصی، آسانسور، آشپزخانه صنعتی، سیستم سرمایش و گرمایش و تهویه هوا و… ۱۱ اتاق ویژه نیز پیش‌بینی شده که هر کدامشان داستان و روایت مخصوص به خود را دارند؛ اتاق‌هایی ازجمله شاه‌نشین، حوض‌خانه، شازده، سرداب، مطبخ و… که حتی در جزئیات نیز با هم متفاوت هستند.

این عمارت دارای چاه آب با چرخ چاه منصوب، ستون و سرستون‌های گچ‌بری‌شده، ارسی با شیشه‌های رنگی، چندین شومینه، شیره سر با نقاشی‌های گل و شکار با قدمت بالای ۱۰۰ سال، گچ‌بری‌های زیبا، آینه‌کاری منحصربه‌فرد و سایر نمادهای تزیینی و بااصالت است. ازجمله شاهکارهای این عمارت حجاری‌ها در ازاره‌های دورتادور حیاط شامل نقش گل و مرغ، گل و بوته (گل‌های کوکب و گلدان)، نقوش فرشتگان، نقش صحنهٔ شکار، کتیبهٔ شامل نام پنج تن، امضای حجار به نام حاج محمدعلی و تاریخ حجاری ۱۳۲۷ هجری قمری است.

ظرفیت این هتل بوتیک برای مهمانان مقیم ۳۳ نفر است و ظرفیت پذیرایی از ۱۱۰ مهمان مقیم و غیرمقیم را در بخش کافی‌شاپ و رستوران دارد.